Selasa, 27 Julai 2010

Kelab Tadabbur Alam


Sekarang ni saya nak daftarkan Kelab Tadabbur Alam dgn Pendaftar Pertubuhan di Persatuan Belia Sri al Ain. Kalau buat program tu biar ada yg sponsor. Kalau sesiapa yg ingin jawatan dalam kelab ini taliponlah saya, insyallah dlm masa terdekat ini saya akan buat mesyuarat. Antara aktivitinya ialah
1 Mendaki gunung/bukit
2 Berakit/ berkayak
3 Bermotor/berbasikal
4 Meredah hutan belantara kaji selidik sejarah
5 Menaiki keretapi untuk program kem motivasi solat.

Saya rasa tadabbur alam ini adalah satu wadah untuk anak remaja dibimbing untuk mengajak mereka memikirkan tentang ke esaan Allah dan memenuhi keinginan mereka untuk hidup dlm cabaran bukan hayalan.

Saya sekarang ini sedang merangka untuk mendaki gunung Selawah di Acheh bersama dgn anak anak saya di Rumah Anak Yatim Sri al Ain Acheh.

Gunung Selawah ini adalah satu tempat yg menjadi kubu kepada kumpulan Gam (Gerakan Acheh Merdeka) pada satu ketika dulu. Katanya gunung ini sangat indah dan cantik serta banyak khazanah bumi di gunung Selawah ini dan sempena dgn gunung Selawah ini rakyaat Acheh telah memberi nama kapalterbang pertama yg di hadiah oleh rakyaat Acheh untuk Indonesia di namakan "Selawah" dan pesawat ini anda boleh lihat berhampiran dgn masjid Baiturahman.

Dan saya dengarlah Gunung Selawah tempat penanaman ganja di Acheh satu ketika dulu. Tapi walau apapun saya akan tawan gunung Seluawah ini tak lama lagi dan selepas tu saya akan pulau Sabang. Belanja tak banyak, sekitar RM 800 sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan